שיפור קבלת החלטות באמצעות VR


תופתעו לגלות שמציאות מדומה יכולה ממש לשפר את יכולת קבלת ההחלטות שלנו במצבים שונים. במאמר שלפניכם חקרנו את הנושא מעט יותר לעומק והצגנו זווית ראייה שונה ואיך לעזאזל VR קשור לזה. מאמר זה הינו סקירה של מספר מאמרים בשילוב הידע שצברנו בחברת VRGO והוא נכתב בשיתוף עם המחלקה לתקשורת חזותית במרכז הבין תחומי הרצליה.

קבלת החלטות

קבלת החלטות הוא תהליך קוגניטיבי חיוני שהאדם עובר בחיי היום יום, הוא תהליך גמיש שתומך בהחלטות קלות, כלומר מה לאכול במסעדה חדשה או כיצד לנווט סביב אזור לא מוכר. אולם, קבלת החלטות מפקחת גם על החלטות קריטיות, למשל כיצד לתמרן ולהימנע מתאונת דרכים או לאן לברוח במקרה של שריפה או פיגוע טרור. הפיזיולוגיה שלנו התפתחה באופן שמאפשר תגובה מהירה וגמישה לאיומים שונים שאנחנו תופסים, מדובר בהחלטות מהירות שדורשות שילוב הדוק בין המוח והלב (Gamble, Vettel, Patton, Eddy, Davis, Garcia, Spangler, Thayer, Brook, 2018).


האם קבלת החלטות היא מיומנות שאפשר לשפר?

בשנים האחרונות יותר ויותר נעשות הכשרות וסדנאות העשרה לשיפור מיומנויות קבלת החלטות. ניהול חירום במצבים מורכבים דורשים מיומנויות כמו תקשורת, מודעות למצב, אך גם כישורי קבלת החלטות, במיוחד בתנאים מאוד לא בטוחים או מלחיצים במגוון ארגונים, כמו כוחות מזוינים, שירותי כיבוי אש, שירות משטרה וחלל. בשנים האחרונות פותחו סביבות למידה עשירות בטכנולוגיה שהעומדת בראשם היא מציאות מדומה (VR). הדרכה מעשית היא לרוב חלק נדרש מהשכלה מקצועית , מציאות מדומה מציעה דרך חסכונית ובטוחה לעובדים להתנסות בהכשרה ולשפר את קבלת ההחלטות שלהם. תרחיש אימונים שמותאם לעובדים (למשל במפעל בית הזיקוק לנפט) מאפשר לעובדים להתאמן בפינוי חירום במקרה של שריפה. לפי החוקרים לייצג הדמיית מציאות מדומה של המיקום הפיזי כתרגיל משחקי תפקידים מבויים. הם יוכלו לזהות מספר יעדי למידה (למשל, לזהות כיצד במהירות וביעילות אנשי צוות יכולים לפנות בניין או מיקום, לבחור את הפעולות הנכונות במקרה שעמיתיהם נפגעים מהאש). התוצאה מהלמידה למשתתפי ההדמיה תהיה הגדלת המיומנויות והביטחון בהתמודדות עם מגוון מסלולי תרחיש אפשריים. האינטראקציה עם סביבה מדומה תנקוט בגישה מבוססת משחק, בה פעולות שונות מופעלות על סמך קבלת החלטת המשתתף.


היתרונות של המציאות המדומה בשיפור קבלת החלטות

ישנם מספר יתרונות, במציאות המדומה הבוחנים שליטה רבה יותר על הצגת גירויים: מגוון אפשרויות תגובה, הצגת גירויים בשלושה ממדים, יצירת תרחישים מורכבים, יצירת רמות ושילובים שונים של קלט חושי רב-מודאלי שיכול לאפשר חוויה של אודיו, האפטי, חוש הריח והתנועה במקביל לסביבה או לאובייקטים המוצגים. משתמשי המציאות המדומה יכולים להגיב באופן תקף יותר, לבצע מניפולציה מדויקת ועצמאית, המאפשרות לבחון התנהגויות מורכבות של משתתפים, כגון הימנעות ולימוד מצבים שיכולים להיות בלתי מעשיים, מסוכנים או מפוקפקים מבחינה אתית שנוצרים בחיים האמיתיים.

מחקר נוסף בדק קבלת החלטות במציאות מדומה, חקר כיצד פעולותיהם של מעצבים בסביבה הווירטואלית משפיעה על קבלת ההחלטות. התוצאות מראות בבירור, כי הצוות זיהה בעיות עיצוב ופתרונות פוטנציאליים שלא זוהו או אומתו באמצעות כלי מחשב מסורתיים. השינויים העיצוביים שהם יצרו במציאות המדומה יישמו בעיצוב המוצר הסופי. לבסוף, המשתתפים העירו על אופן סביבת ה- VR הסובבת סביב תחושת מעורבות מוגברת, בצוותים שהובילה לדיונים טובים יותר והשתתפות מוגברת בין חברי הצוות בתהליך קבלת ההחלטות בקבוצה ובעיצוב (Berg, Vance, 2017).




החסרונות

עם זאת, קיימים מספר אתגרים במציאת מדומה, שני האתגרים עיקריים הם להקל על תחושת הטבילה של האדם במציאות מדומה, ושנית ההדמיה שלוכדת את התזמון הדינאמי והבלתי צפוי של האירועים(Danielsen, Prasolova, Hokstad, 2015).



אז מה בתאכלס...

על פי המחקרים השונים אותם בחנו, ניתן לומר כי שיפור קבלת החלטות באמצעות מערכת הVR נמצא כיעיל עבור קבלת החלטות תחת לחץ, ובייחוד לתרחישים בהם נמצא סכנת חיים ממשית. כבאים חסרי ניסיון, אזרחים, נהגים, חיילים עובדי מלון וכדומה יכולים לבצע אימון חשוב ומשמעותי העלול להפחית את מקרי המוות כתוצאה ממקרים הצורכים תגובות חירום. יכולתה של מערכת המציאות המדומה לערפל את חושיו של האדם ולהקנות סביבת אימון בטוחה, היא שינוי משמעותי לנוכח העידן של היום.


עם זאת, נמצאו מספר בעיות הנלוות למערכות, פיתוח יקר, וצורך בהתרגלות לסביבה וריטואלית. לפיכך, מבחינה כלכלית מוסדות שונים צריכים לחשוב האם הם מוכנים להשקעה בסוג כזה של טכנולוגיה על מנת לשפר את ביטחונם ויכולתם לפעול ברגעי האמת מוסגים שונים.


לסיכום, הטכנולוגיה שהולכת ומשתפרת, אבל לא נמצאת עדיין בשימוש נרחב במוסדות השונים. מצאנו כי נמצא יעילות לשיטות אימון שונות והטכנולוגיה כבר היום יכולה לשפר את יכולת קבלת ההחלטות של כל אחד.


בביבליוגרפיה

Berg, L. P., & Vance, J. M. (2017). Industry use of virtual reality in product design and manufacturing: a survey. Virtual reality, 21(1), 1-17.

Gamble, K. R., Vettel, J. M., Patton, D. J., Eddy, M. D., Caroline Davis, F., Garcia, J. O., Spangler, D. P., Thayer, J. F., & Brooks, J. R. (2018). Different profiles of decision making and physiology under varying levels of stress in trained military personnel. International journal of psychophysiology : official journal of the International Organization of Psychophysiology, 131, 73–80. https://doi.org/10.1016/j.ijpsycho.2018.03.017

Molka-Danielsen, J., Prasolova-Førland, E., Hokstad, L. M., & Fominykh, M. (2015, November). Creating safe and effective learning environment for emergency management training using virtual reality. In Norsk konferanse for organisasjoners bruk at IT (Vol. 23, No. 1).